Miki Maus na udaru cenzure Kraljevine Jugoslavije

4

Miki Maus na udaru cenzure Kraljevine Jugoslavije 1Foto: Pixabay/Skitterphoto

Godine 1937, od 30. septembra počeo je da se objavljuje strip “Miki i njegov dvojnik” u Politici. Strip je trebalo da se objavljuje sve do februara naredne godine, ali ga u poslednjem mesecu 1937. godine ipak nije bilo. Državnom cenzoru se radnja stripa učinila previše slična dešavanjima na jugoslovenskom dvoru. Miki i njegov dvojnik su mu, zapravo, bili prikaz princa Pavla Karađorđevića i kralja Petra II.

Nakon ovog kaiša, objavljenog 30. novembra 1937. godine, Mikija više nije bilo u Politici, piše Stripblog.

Izvod iz teksta Njujork Tajmsa “Jugoslovenski cenzori zabranili Miki Mausa” od decembra 1937. godine: “Miki Maus je dospeo pod udar ovdašnje cenzure. Strip koji je svakodnevno objavljivan u Politici sada je zabranjen. U njemu je ispričana priča o tome kako je strica izvesnog prestolonaslednika zabrinula popularnost njegovog dvojnika, Mikija, koji je zamenjivao odsutnog prestolonaslednika. Strip je, shvativši da Mikijeva popularnost neprekidno raste, odlučio da tome stane na put.”

Nedugo nakon ovog članka, beogradska policija je posetila Hjuberta Harisona, dopisnika Njujork Tajmsa i Rojtersa, koji je pisao izveštaje o cenzuri Miki Mausa u Jugoslaviji i obavestila ga da će mu dozvola boravka biti poništena i da će biti prinuđen da ode iz zemlje, ako to sam ne učini. Međutim, prema pisanju Njujork Tajmsa iz tog doba, jedan londonski list koji nije imao nikakve veze sa Harisonom, doveo je u vezu radnju stripa sa dešavanjima na jugoslovenskom dvoru, a s obzirom na to da je Harison, koji je već jedanaest godina boravio kao dopisnik u Beogradu, o ovom slučaju prvi pisao, ondašnja policija ga je povezala i sa ovom pretpostavkom napisanom u spomenutom listu.

Prema navodima Njujork Tajmsa, 8. decembra Harison je otišao iz Jugoslavije.

Mnogo je različitih pretpostavki tih godina pisano po novinama o ovom slučaju, ali činjenica da je Miki Maus pao pod uticaj cenzora je neizbežna.

Zanimljivo je naglasiti da je lično Volt Dizni, saznavši za ovaj događaj Politici poslao pismo izvinjenja, u blago ironičnom tonu, u kojem navodi kako mu je žao što je njegov strip napravio neprilike tom listu.

Inače važno je napomenuti da je strip “Miki i njegov dvojnik” uradio umetnik Flojd Gotfredson.

Strip je i kasnije objavljivan i 1953. godine, ali je takođe bio revidiran od strane, tada cenzora komunističke vlasti.

Godine 1992. strip je objavljen u posebnom izdanju Mikijevog zabavnika, a to izdanje je bilo izvor ovom tekstu, jer sadrži sve relevantne tekstove iz novina u kojima je pisano o ovom slučaju iz 1937. godine.

Podržite nas članstvom u Klubu čitalaca Danasa

U vreme opšte tabloidizacije, senzacionalizma i komercijalizacije medija, duže od dve decenije istrajavamo na principima profesionalnog i etičkog novinarstva. Bili smo zabranjivani i prozivani, nijedna vlast nije bila blagonaklona prema kritici, ali nas ništa nije sprečilo da vas svakodnevno objektivno informišemo. Zato želimo da se oslonimo na vas.

Članstvom u Klubu čitalaca Danasa za 799 dinara mesečno pomažete nam da ostanemo samostalni i dosledni novinarstvu u kakvo verujemo, a vi na mejl svako veče dobijate PDF sutrašnjeg broja Danas.

Učlani seOriginal Article